Refleksioner og drøftelser af oplæg ved Julie og Emile - med udgangspunkt i deres speciale. 28 undervisere er i eftermiddag samlet - for lytte, tænke og sammen drøfte emnet!
Inden oplægget har jeg især hæftet mig ved, at de i specialet nævner mange nuancerede pro og contra i forhold til evaluering - både den summative og formative!
Oplægget indledes med, at alle arbejder med tre positive og tre negative konsekvenser af karaktergivning:
Egne overvejelser:
Negativt
1) Fokus på karakteren fremfor på læreproces
2) Stigmatiserende
3) Demotiverende - når karakteren ikke står mål med forventninger
Positivt
1) Højnelse af selvforståelse og faglig stolthed
2) Ydre motivation og konkurrence som drivkraft
3) Enkel og let sammenlignelig feedback
Indlæg fra øvrige - som tilføjer noget til ovenstående:
negativt: frygt for at få karakteren,
Elevernes egne udsagn: "karakteren er sin egen værste fjende" - vurdering af noget lærene tror, man kan!
"Samlet pakke af fantastikhed - virker motiverende!" Emile
Performancestrategi: de spiller rollen som den gode elev ville opføre sig - i modsætning til at være optaget af lære noget! "Hvad læreren tror du kan - i modsætning til hvad du faktisk kan!"....rummer - i følge specialet - et udviklingspotentiale!
Fælles drøftelse af hvordan lærere kan udnytte udviklingspotentialet i elever med performancestrategi...ideer: at eleverne får tydeligere kriterier og målsætninger; at eleverne bliver bedt om at sætte sig i lærerens sted og dermed formulere de spørgsmål, som de tror læreren ville have formuleret! Ikke alle kunne se udviklingspotentialet i mødet med elever præget af performancestrategien!
En rigtig god eftermiddag - med mange gode drøftelser og overvejelser og to meget oplagte og engagerede oplægsholdere!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar