Efter at have haft vanskeligt ved at fastholde fokus på mit canadiske studie, har jeg i dag besluttet at stoppe. Det har været undervejs i en periode, hvor jeg har overvejet, om jeg skal fortsætte i en nordisk kontekst. Det er jeg fortsat i tvivl om. Men jeg er til gengæld helt sikker på, at jeg ikke finder tid og energi til at fortsætte i Canada i min nuværende jobsituation.
Det har været utrolig lærerigt at være doctoral student på Athabascha University. Både mens det gik godt og cohort-modellen bragte mig en masse udfordrende og positive studie- og læringsoplevelser. Og også i de sidste to år, hvor det har været vanskeligt at koble den canadiske DE-forskningstradition med de konkrete arbejdsopgaver, jeg har skulle løse. Det har lært mig noget om de store udfordringer ved modellen.
Selv om det ikke er let for mig at give op, så ligger der i beslutningen - og i mailen, der netop er afsendt både en kolossal lettelse og en stor sorg.
Først og fremmest har det at være en aktiv del af en cohort på 12 studerende været utrolig berigende. Det har givet mig stor indsigt i især det canadiske uddannelsessystem, men også i forskellige uddannelsestraditioner, i universitetskulturen i Singapore, det canadiske militær, sygeplejerskeuddannelse, erhvervsuddannelse og private virksomheder. Jeg har lært meget af at lave en lang række opgaver alene og i grupper; både forskningsreviews, casesstudies, projektopgaver, en lang række formidlingsaktiviteter og undervisning af masterstuderende har haft betydning for mig. Arbejdet med ledelsesbloggen har også været et af de synlige resultater. Ligesom de papers jeg har fået accepteret og formidlet på internationale konference siden 2010 har været koblet til mine studier.
Det har også været spændende at opleve, hvordan virtuelle synkrone aktiviteter har været spillet sammen med asynkrone kollaborative såvel som individuelle processer - og hvordan der har været arbejdet med en stor variation af tydeliggørelse af kriterier for arbejdet og for feedback- og feedforward-processer. På samme måde som jeg oplevede det i mit første universitetsstudie i Canada i 1998, så har dette studie også betydet, at jeg indefra har oplevet muligheder og faldgruber ved en meget systematisk og naturvidenskabeligt orienteret tilgang til anvendelsesorienteret forskning i det humanistiske felt.Det har lært mig meget om det danske videregående uddannelsessystem og - tradition.
I den kommende tid vil jeg anvende denne blog til at overveje, hvorvidt parentesen om doctoral skal væk - eller om det er doctoral, der skal forsvinde. Deadline for denne beslutning er ultimo 2015.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar